Vår yoga

På Yogalife erbjuder vi följande klasser.

Ashtanga yoga

Ashtangayoga är en dynamisk och kraftfull form av hatha yoga, där man arbetar med kropp, andning och sinne. Dynamisk därför att rörelserna är sammanlänkade med varandra genom “vinyasa”, ett flödande system där varje rörelse utförs synkroniserat med den kraftfulla andningen.

Ashtanga fusion
Ashtanga Fusion består av rörelser som följer andning men skiljer sig från Ashtangayoga på det sätt att vi här flödar till musik och stannar i positionerna något längre.

 

Hatha yoga

Hatha är en fysisk form av yoga, med fokus på andning och de mjuka rörelserna, som ger ett lugn och möjlighet till sinnesro. Hatha betyder kraft och styrka.

  • Ha står för solen – manlig energi, yang och värme.
  • Tha står för månen – kvinnlig energi, ying och kyla.

Föreningen mellan dessa två universella grundenergier skapar balans och harmoni hos utövaren. När du tränar Hathayoga balanserar du den maskulina och feminina energin som finns hos alla.

Basic är nybörjarpass
Flow mjukare form, men med ett kraftfullt flöde
Intensiv för dig som gillar fysisk utmaning

Yinyoga

Yin är passiv, stilla och lugn och är en av de lugnaste former av yoga. Det är en mycket långsam yoga-stil, som stimulerar bindväv, ligament och inre organ. De mycket enkla yogaställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från till exempel poweryoga, ashtanga och andra dynamiska yoga- former, kända som Yang stilar, låter yinyoga dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt mindfulness. Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska stilar. Denna yoga öppnar kroppen långsamt och fyller den med färsk, ny energi (kallas chi eller prana). Yinyoga har sitt ursprung i kinesisk medicin. På grund av de statiskt hållna positionerna stimuleras även de så kallade meridianerna i kroppen.

Meditation

Meditation är ett samlingsnamn för en mängd tekniker som används för att förändra sinnet och kan ses som ett sätt att träna sin uppmärksamhet, motverka ältande tankar med ökad närvaro, lära sig navigera sitt sinnes, komma i kontakt med sina känslor, stärka sina inneboende förmågor eller arbeta med livsmål. Vi får också hjälp att inse att vi inte är våra tankar och inte våra känslor. Meditation kan lära oss att se på det som händer i våra liv med lite distans och att ta varje liten händelse så allvarligt.