Vår yoga

På Yogalife erbjuder vi följande klasser.

Ashtanga yoga

Ashtangayoga är en dynamisk och kraftfull form av hatha yoga, där man arbetar med kropp, andning och sinne. Dynamisk därför att rörelserna är sammanlänkade med varandra genom “vinyasa”, ett flödande system där varje rörelse utförs synkroniserat med den kraftfulla andningen.

I höst erbjuder vi följande klasser:

Ashtanga nybörjare
Välkommen att lära dig grunderna Ashtanga yoga på ett noggrant sätt. Vi går igenom både asanas (yogapositioner) och pranayama (andningstekniker). Båda dessa har du stor glädje av i din vardag utanför yogamattan. Detta pass ger en god grund för att sedan gå vidare till “Ashtanga 1”. Lämpligt även för dig som har praktiserat Ashtanga tidigare som vill repetera för att få en stabil grund i din yoga.

Ashtanga 1
En ledd klass som är en naturlig fortsättning för dig som gått nybörjarkurs eller har motsvarande erfarenhet från annat håll. Som alltid i ashtangayogan börjar vi med solhälsningar och stående ställningar nu med mer flöde, för att sedan gå vidare till att introducera några av de sittande ställningarna och fler avslutande positioner. Vi applicerar nu även en mer fokuserad andningsteknik, utvecklar de olika kroppslåsen och avslutar med meditation. Som alltid utgår du från de variationer eller anpassningar som passar dig.

Ashtanga Mysore
Den traditionella formen av Ashtanga Vinyasa Yoga och innebär att var och en tränar i sin egen takt medan läraren ger individuella justeringar och korrigeringar vid behov. Den här kursen är för dig som minst kan ordningen på solhälsningarna, de stående positionerna och de första sittande. Vi startar gemensamt sedan gör du positionerna i din egen takt med din egen andning. Det kommer även vara ledda klasser samt teknikpass med fokus på Ashtanga yogans olika delar. Här har du möjligheter att fördjupa förståelsen av både andningen, positionerna, Bandhas (kroppslåsen) och Drishti (fokuseringspunkter) och varje kursdeltagare får mer individuell hjälp i form av justeringar i rörelserna för att komma vidare i sin yogautövning i sin egen takt.

Ashtanga chakra
Den här klassen har samma grund som ett vanligt Ashtanga pass men vi fokuserar på asanas som stärker energisystemet (Chakrasystemet). Vi börjar med de asanas som stärker grunden (rotchakra) och utvecklar till det femte chakrat vid halsen. Det är en meditationsstund i slutet på passet för att stimulera de två översta chakras.

Hatha yoga

Hatha är en fysisk form av yoga, med fokus på andning och de mjuka rörelserna, som ger ett lugn och möjlighet till sinnesro. Hatha betyder kraft och styrka.

  • Ha står för solen – manlig energi, yang och värme.
  • Tha står för månen – kvinnlig energi, ying och kyla.

Föreningen mellan dessa två universella grundenergier skapar balans och harmoni hos utövaren. När du tränar Hathayoga balanserar du den maskulina och feminina energin som finns hos alla.

I höst erbjuder vi följande klasser:

Hatha flow
Ett härligt flöde med solhälsningar, stående och sittande positioner, där vi kompletterar med olika teman vid varje klass för att jobba igenom de olika lederna i kroppen med klassiska rörelsemönster, hela tiden i takt med andningen. Ett långsammare tempo men ständigt i rörelse. Vi börjar och slutar med pranayama, andningstekniker. Det här är ett pass för dig som är ny i yogans värld men som är van att röra på kroppen och kanske träna annat.

Hatha intensiv
En kraftull och dynamisk yoga, med ett särskilt flöde där vi startar med uppvärmning, solhälsningar, stående positioner och sittande sekvenser. Det ingår alltid positioner för mage och ryggen och vi utforskar huvud- och handstående flöden. Vi använder ett rörelseflöde som binder de olika positionerna till varandra för att hålla ett tempo i takt med andetaget, vi fokuserar på andningsteknik, utvecklar de olika kroppslåsen och avslutar med meditation. Du bör ha gått våra andra hatha yoga pass, eller annan dynamisk yogaform innan för att hänga med i flödet.

Hatha + yin
Här är ett lugnare pass baserat på klassisk hatha yoga, där vi börjar med mjukare flöden för att få upp värme och sedan håller vi positionerna en längre stund för att öka cirkulation och genomblödning i muskler och övriga mjuka vävnader. På så sätt ökar vi rörelserna i våra leder och kommer djupare in i positionerna. Vi avslutar med yinyogans olika positioner, andningsteknik och meditation. Passar dig som är ny i yogan eller som vill utveckla den klassiska delen av Hatha yoga. För dig som har besvär med att göra vissa positioner finns alltid alternativa rörelser som du får hjälp med.

Yinyoga

Yin är passiv, stilla och lugn och är en av de lugnaste former av yoga. Det är en mycket långsam yogastil, som stimulerar bindväv, ligament och inre organ. Till skillnad från till exempel poweryoga, ashtanga och andra dynamiska yoga- former, kända som yang-stilar, låter yinyoga dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt mindfulness.

I höst erbjuder vi följande klasser:

Yinyoga
En återhämtande klass som handlar om att ge sig hän och släppa taget för att stilla kropp och sinne. Det ger möjlighet att nå djupare in i kroppens vävnader och gör underverk för din rörlighet.

Yin och restorative
Vi startar alltid med Yinyoga som är en passiv form av yoga där fokus ligger på att bearbeta kroppens bindväv istället för muskler genom försiktigt stretch av vävnaderna under flera minuter Vi kompletterar med Restorativ yoga där kroppen helt utan ansträngning ska kunna slappna av och släppa taget helt och fullt och få återhämta sig. Det uppnås genom behagliga yogapositioner görs sittande eller liggande i ett lugnt tempo samtidigt som man praktiserar medveten närvaro. Två olika yogaformer som ger förutsättningar till bättre sömn och kan motverka olika stressymptom och är ett bra komplement till träning och andra yogaformer och är särskilt bra för dig som är stel i kroppen. Vissa pass avslutar vi med Yoga nidra – en liggande meditationsteknik i total djup vila men med full närvaro och medvetenhet. Inga förkunskaper krävs.

Global yoga

Global yoga är en utvecklande, personlig yogaform anpassad till 2000-talets människa, där fysiska utmaningar varvas med mentala intentioner. I den här klassen kombinerar vi sköna, fysiska flöden med mjuk återhämtning. Positionerna kombineras med andningsövningar och olika meditationstekniker för att uppnå balans mellan kropp och sinne. Passar alla nivåer. Det kommer erbjudas olika alternativ så att du kan delta efter dina förutsättningar..

MediYoga

MediYoga är en medicinsk- och terapeutisk form av yoga – en yogaform alla kan utföra. Inga förkunskaper eller tidigare erfarenhet krävs. MediYoga kan utföras liggande, sittande på stol eller sittande på golvet – om du kan andas kan du också göra MediYoga. MediYoga vänder sig kort sagt till alla som vill må bättre i sin vardag. MediYoga instrueras av någon med medicinsk kunskap – som vet hur kroppen fungerar och hur yogan påverkar kroppen ur ett medicinskt perspektiv. Mycket forskning har gjorts på denna yogaform och det är den form av yoga som används inom den svenska sjukvården idag, både i förebyggande syfte och som rehabilitering. MediYoga är ett kraftfullt redskap mot stress, utbrändhet och andra obalanser i kroppen.