18/9: 108 Solhälsningar

När: Fredag den 18 september kl. 17.00-18.30
Lärare: Jeanette Kroona 
Pris: 300 kr
Anmälan: Klicka här för att anmäla dig

Välkommen till en kväll med 108 solhälsningar!

Det här är ett event för dig som är van att regelbundet utföra solhälsningar i någon form att yogasekvenser och som gillar utmaningar.

En vanlig solhälsning (surya namaskar) består av nio yogaställningar (se nedan) som görs efter varandra i takt med andetagen. Du gör den första ställningen när du andas in och sträcker armarna upp, den andra när du andas ut och fortsätter så tills du har gjort alla nio ställningarna. Nedåtgående hund, Adho mukha svanasana är den mittersta ställningen och när du kommer dit tar du fem andetag i följd.

Så hur gör vi då 108 solhälsningar?
I det här eventet kommer vi att göra 12 stycken solhälsningar i snabbt flöde som ger energi och härligt flöde i kroppen, och för att det inte ska ta så lång tid att göra 108 solhälsningar skalar vi ned vissa steg för att komma i mål snabbare. Hela passet är ledd klass!

Du går fortfarande igenom de nio yogaställningarna och rör dig i takt med andetagen och väcker successivt upp kroppen. Skillnaden är att du inte stannar i Nedåtgående hund under fem andetag utan endast en utandning och fortsätter sedan till nästa position.

De 108 solhälsningarna delas upp i nio block med 12 solhälsningar i varje block. Efter varje block med 12 solhälsningar tar vi en paus genom att stanna fem andetag i Nedåtgående hund som under en vanlig solhälsning. Under de 108 solhälsningarna blir det 8 sådana pauser.

Du kan när som helst lägga dig i barnets position om du känner dig trött eller bara vill ta en paus…sedan hänger du på gruppen igen när det passar dig.

Solhälsningen ses som meditation i rörelse där du får fokusera på andningen och väcka kroppen till liv, 

Surya Namaskara – Solhälsning av består av följande positioner i denna ordning:

  1. Tadasana – Bergets position
  2. Urdvha Hastasana – Uppåtriktad hälsning
  3. Uttanasana – Framåtfällning
  4. Ardha Uttanasana – Halv framåtfällning
  5. Phalakasana – Plankan, kliver bakåt på mattan
  6. Chaturanga Dandasana – Fyrsidig stavposition, eller knäna i golvet
  7. Urdhva Mukha Svanasana – Uppåtgående hund, eller Bhujangasana, Cobran
  8. Adho Mukha Svanasana – Nedåtgående hund
  9. Ardha Uttanasana – Framåtfällning, kliver längst fram på mattan igen
  10. Uttanasana – Halv framåtfällning
  11. Urdvha Hastasana – Uppåtriktad hälsning
  12. Tadasana – Bergets position